§1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Bruunshåb/Tapdrup Idrætsforening. Officielt forkortes navnet B/T. Foreningens hjemsted er Viborg Kommune.
§2 Formål
Foreningens formål er at samle børn, unge, voksne og ældre til sunde fritidsinteresser og gode fællesskaber. Dette søges opnået ved at tilbyde deltagelse i idrætsaktiviteter og andre former for kulturelt arbejde såsom møder, sammenkomster og lignende.
Foreningen har derudover til formål at være en aktiv medspiller i det lokale miljø, bidrage til det lokale fællesskab og fremme medlemmer såvel som øvrige frivilliges engagement i foreningens arrangementer og aktiviteter.
§3 Foreningens medlemskab af organisationer
Foreningen er medlem af følgende forbund og organisationer: DIF, DBU, DHF, DGI og Viborg Idrætsråd. Herudover efter behov ud fra de idrætsgrene, der dyrkes indenfor foreningen.
§4 Optagelse af medlemmer
Foreningen er åben for alle. Som medlem af foreningen kan optages følgende:
A. Aktive idrætsudøvere, der fremsætter begæring om medlemskab eller som deltager i foreningens aktiviteter.
B. Passive medlemmer, der udfører aktivt arbejde for foreningen, enten som holdleder, træner eller på anden måde virker til gavn for foreningen.
C. Passive medlemmer, støttemedlemmer, forældre m.v., der interesserer sig for foreningens aktiviteter, og derfor ønsker at støtte foreningen økonomisk. Disse medlemmer samt forældre til børnemedlemmer i foreningen, kan stemme ved generalforsamling.
Det er bestyrelsens vurdering, der ligger til grund for, om et passivt medlem tilhører gruppe B eller C. Det skal fremgå af foreningens medlemskartotek eller protokol, hvilken medlemsgruppe de enkelte medlemmer tilhører.
§5 Udmeldelse af foreningen
Et oprettet medlemskab gælder, indtil faktisk udmeldelse har fundet sted. Udmeldelse bør være skriftlig, men kan dog af bestyrelsen accepteres på anden måde. Ved udmeldelse kan der ikke stilles krav om tilbagebetaling af betalt kontingent, ligesom udmeldelse ikke kan accepteres, før kontingent indtil udmeldelsesdato er betalt.
§6 Eksklusion af medlemmer
Når et medlem er i kontingentrestance udover 3 måneder efter påkrav, kan bestyrelsen med mindst 8 dages varsel ekskludere vedkommende. Genoptagelse af medlemskabet kan ikke finde sted, før vedkommende har betalt sin gæld til foreningen. I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning hertil f.eks. at vedkommende udviser dårlig opførsel, der strider mod foreningens anseelse og omdømme eller dens ledelse. Eksklusion kræver, at mindst 2/3 af bestyrelsen stemmer for. Det ekskluderede medlem kan forlange afgørelsen forelagt førstkommende generalforsamling til dennes afgørelse. Hertil kræves 2/3 af de afgivne stemmer for at eksklusionen stadfæstes. Et ekskluderet medlem kan igen optages som medlem, når den tidligere ekskluderende instans har godkendt optagelsen efter samme afstemningsregler, der er gældende for eksklusion.
§7 Kontingent
Medlemskontingent for deltagelse i de forskellige idrætsgrene fastsættes af hovedbestyrelsen efter indstilling fra det sportslige udvalg, idet der søges opnået et rimeligt forhold mellem forskellige udvalgskontingent og udgifter. Bestyrelsen fastsætter opkrævningsperiode og opkrævningsform. Bestyrelsen fastsætter ligeledes kontingent for passive medlemmer.
§8 Ordinær generalforsamling
Generalforsamlingen er med de indskrænkninger, som disse vedtægter foreskriver, den højeste myndighed i alle foreningens anliggender.
Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af februar måned og varsles med mindst 8 dage, ved annoncering på hjemmesiden og/eller flere medier, idet det søges at orientere alle foreningens medlemmer.
Den ordinære generalforsamling skal indeholde mindst følgende punkter:
1. Valg af ordstyrer
2. Beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år
3. Forelæggelse af revideret regnskab for det forløbne år til godkendelse
4. Indkomne forslag (skal tilstilles bestyrelsen senest 7 dage før generalforsamlingen)
5. Valg
6. Eventuelt
Stemmeret har alle gruppe A og B medlemmer, der er fyldt 15 år.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset fremmøde.
Afstemningsmåde bestemmes af ordstyreren. Dog kan der forlanges skriftlig afstemning, hvis bare ét enkelt stemmeberettiget medlem ønsker det.
§9 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt overfor bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det emne, som kræves behandlet.
Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter, at kravet er modtaget. Annoncering og beslutningsevne som ved ordinær generalforsamling.
§10 BESTYRELSEN og udvalg
Bestyrelsen består af en hovedbestyrelse og en bestyrelse med repræsentanter fra de enkelte udvalg.
Hovedbestyrelsen, svarende til forretningsudvalg, består af 3 medlemmer: formand, næstformand og 1 øvrigt medlem. Valgene gælder for 2 år, således, at der på ulige årstal vælges 2 medlemmer og på lige årstal 1 medlem.
Hovedbestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere medlem af hovedbestyrelsen. Dog skal dokumenter vedrørende lån samt køb, salg og pantsætning af fast ejendom underskrives af den samlede hovedbestyrelse efter en forudgående godkendelse på en generalforsamling. De vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter foreningen i henhold til vedtægterne.
Bestyrelsen består udover hovedbestyrelsen af afdelingsformænd fra de respektive udvalg og dette udgør den samlede bestyrelse. Udvalgsmedlemmer er på valg hvert år og vælges på generalforsamlingen. Afdelingsformænd er stemmeberettigede i bestyrelsen, men kan sende repræsentanter fra udvalget til bestyrelsesmøde, dog uden at være stemmeberettiget.
Bestyrelsen er ansvarlig for, at afdelingerne er repræsenteret i den samlede bestyrelse og orienterer om væsentlige ting fra de enkelte afdelinger af betydning for foreningens drift og økonomi.
Kassererfunktion og revisorfunktion kan tilkøbes som ydelser. Det er hovedbestyrelsen, der har ansvaret for disse ansættelser/tilkøb af ydelser.
Hovedbestyrelsen konstituerer sig selv umiddelbart efter generalforsamlingen. Hovedbestyrelsen aftaler årets møder ifm. konstitueringen.
Ved stemmelighed i forbindelse med en afstemning i bestyrelsen er formandens stemme afgørende. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, uanset om alle udvalg er repræsenteret på mødet eller ej.
Bestyrelsen fastsætter opgaver for bestyrelsen og udvalgene.
Udvalg:
Udvalgene forestår al afvikling af aktiviteter inden for eget udvalgsområde, herunder tilvejebringelse af trænere, holdledere og nødvendigt materiel. Udvalgene er ansvarlige over for hovedbestyrelsen. Udvalgsmedlemmer vælges på generalforsamlingen af fremmødte medlemmer. Alle valg gælder for 1 år og udvalgene konstituerer sig selv. Der udpeges en formand i hver afdeling, der deltager i bestyrelsesmøder. Udvalgsformanden er stemmeberettiget på bestyrelsesmøder. Udvalgsmedlemmer kan deltage på bestyrelsesmøder, men er ikke stemmeberettiget. Udvalg kan være selvsupplerende ift. opgaveløsning.
Udvalg kan oprettes og nedlægges efter behov og efterspørgsel på aktiviteter, samt for at leve op til foreningens formål. Det er bestyrelsen, der kan træffe beslutning om dette.
§11 Forretningsfører
Bruunshåb Tapdrup IF har mulighed for at købe sig til en forretningsfører.
Forretningsføreren har det daglige ansvar for den økonomiske og administrative drift. Forretningsføreren er ansvarlig over for hovedbestyrelsen.
§12 Regnskab og revision
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Bestyrelsen fremlægger på generalforsamlingen foreningens samlede årsregnskab i revideret stand. Regnskabet skal omhandle samtlige foreningens økonomiske forhold, herunder de enkelte udvalgs indtægter og udgifter, ligesom væsentlige skyldige og tilgodehavende beløb skal indgå i driftsregnskabet og status. Der udarbejdes en status, der udviser foreningens økonomiske forhold ved regnskabsårets slutning.
Hovedbestyrelsen er ansvarlig for foreningens økonomi, men kan ikke personligt stilles til ansvar.
Foreningens årsregnskab skal forelægges den valgte revisor eller den tilkøbte revisionsydelse, således at denne har rimelig tid til at gennemgå regnskabet kritisk, forinden generalforsamlingen afholdes.
Revisoren kan forlange at få de oplysninger fremlagt, som man mener kan være relevante for at kunne vurdere det fremlagte regnskab.
Revisoren skal kontrollere, at de bogførte beholdninger er til stede.
Foreningens regnskab forsynes med revisorens påtegning til regnskabet. Revisoren har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§13 Vedtægtsændringer
Forandringer af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§14 Foreningens opløsning
Bestemmelse om foreningens opløsning kan kun tages på 2 efter hinanden følgende generalforsamlinger med mindst 2 og højst 6 ugers mellemrum. På 1. generalforsamling kan 2/3 af de tilstedeværende, stemmeberettigede, medlemmer beslutte at indkalde til 2. opløsende generalforsamling. Denne skal herefter indvarsles iflg. § 8 og annonceringen skal indeholde dagsorden, hvor opløsningsbehandlingen skal fremgå. På 2. generalforsamling kræves 2/3 af de afgivne stemmer for forslaget for, at foreningen er opløst. På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes foreningens aktiver skal anvendes. Herunder gælder almindeligt stemmeflertal. Foreningens formue skal anvendes til lokalt ungdomsarbejde.
§15 Ikke aktiv periode
Hvis foreningen i en periode ikke er aktiv, er den seneste valgte hovedbestyrelse ansvarlig for foreningens aktiver.
§16 Referat
Ved møder mellem hovedbestyrelse, bestyrelsen og udvalgene skrives referat over samtlige beslutninger og væsentlige drøftelser.
Vedtægterne er vedtaget på generalforsamlingen d. 25. februar 2025